W poniedziałek 26 października br. o godz. 18.30 w Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej przy ul. Piotrowo 2 odbędzie się wernisaż wystawy prac pt. „Panoramy-Presje-Przenikanie Przestrzeni” autorstwa Andrzeja Macieja Łubowskiego.
Andrzej Maciej Łubowski
Urodził się w 1946 roku w Poznaniu. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie ukończył 1971 r. dyplomem z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Po ukończeniu studiów wrócił do Poznania. Zorganizował około 45 wystaw indywidualnych swojej twórczości i brał udział w wielu wystawach zbiorowych . Jego prace znajdują się w muzeach i innych zbiorach państwowych i prywatnych w kraju i za granicą, w tym w Kolekcji sztuki XX i XXI wieku Muzeum Sztuki w Łodzi. Jest animatorem życia artystycznego, kuratorem licznych wystaw i sympozjów. Od 1972 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, pełnił w jego władzach wiele funkcji. W latach 1993 – 2006 pracował jako pedagog w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej Schola Posnaniensis, gdzie w latach 2000 -2006 był prorektorem. W latach 2006-2015 był profesorem oraz dziekanem Wydziału Artystycznego Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Obecnie pracuje na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej oraz w Wyższej Szkole Artystycznej w Warszawie. W 2010 r. uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych i został laureatem Medalu Gloria Artis.
Przedstawione na wystawie „Panoramy-Presje-Przenikanie Przestrzeni” obiekty malarskie są konsekwencją wcześniejszej serii Złamane obrazy powstałej w wyniku załamania na osi pionowej obrazu powiększonego wizerunku twarzy. Iluzyjna przestrzeń obrazu przemieszała się z przestrzenią rzeczywistą. Seria Panoramy powstała w wyniku dołożenia do form przestrzennych pejzażowego tła przedstawiającego pobrużdżoną ziemię. Jest to nawiązanie do hiperrealistycznych prac Andrzeja Macieja Łubowskiego z lat 70. Były to obrazy przedstawiające sylwetkę autora wśród wielkomiejskich wykopów. Tymi obrazami wkroczył w historię polskiego malarstwa. Natomiast seria Presje powstała z wielokrotnego załamywania się powierzchni obrazu, korespondującego z przestawionym wizerunkiem twarzy. Odmiany czerwieni stosowane w obrazach mają za zadanie uogólniać przekaz i wzmacniać wewnętrzną ekspresję. Ostatecznym celem tych wszystkich zabiegów jest mocne działanie w celu wzbudzenia refleksji na temat pewnych aspektów ludzkiej egzystencji.
Zapraszamy do obejrzenia wystawy.